A VERY WARM WELCOME TO EVERYBODY WHO IS DROP BY

http://usahacarahalal.blogspot.com/

NUFFNANG

Tuesday 12 April 2011

JOM JADI SIHAT AND MUDA SENTIASA

Masalah berat badan di kalangan penduduk msia khususnya, am nya penduduk dunia makin menjadi-jadi. Ada yang berat sampai beratus kilo..Hurm, cian sngt kn? Aku kalo bolah nak sangat tolong dorang yg ada masalah ni. Bukan sng kalo dh gamuk nk trunkan berat. Ada yang cuba mcm2 jenis produk dan cara untuk jd kurus. 

Kalo kita tngk kt tv and baca kat paper, ada bnayk sesangt iklan pasal berat badan kn? Dgn pil la..alat senaman la..Dengan beracam- macam lagi la..Aku bukan ape, ssh gak nak pecaya benda yang jual kat kat pasaran skng ni. Ada syarikat yg hanya mementingkan keuntungan daripada keselamatan pengguna. Tapi ada gak yg betul2 jadi. 

Tapi kan..mangikut pengalaman aku la...kegemukan tu berlaku adalah kerana sikap individu tu sendiri. Sifat malas dan mengambil lewa tentang makanan dan aktiviti harian mereka. setiap orang daripada kita, mesti la tahu..macam mn nak mnguruskan hidup sehari-hari. 

Contohnya..kita perlu kawal stiap jumlah kalori yang patut kita ambil. okey...ayat mudahnya mcm ni...dalam stiap makanan..mengandungi jumlah kalori yg tertentu, badan kita akan menggunakan kalori tersebut sebagai tenaga untuk bergerak, berfikir, dan membuat kerja. Ia juga boleh di panggil sebagai bahan bakar. Tp bukan la mcm arang tu..hehe 

Kalo kita makan banyak..makin banyak la kalori yg kita dapat dalam badan kita. Jadi kalori ni kita perlu guna..kalo x guna..ia akan tersimpat dalam badan dan turn to fat or lemak. Lemak ni la yang akan mnyebabkan berat badan naik dan kita menjdi gemuk.

Kan bagus kalo kita boleh kurangkan pengambilan kalori. dengan mengurangkan mknn berkanji dan berlemak, dan tambahkan pengambilan makanan yang sihat seperi buah, sayur dan bijirin.

Aku ada bnyak sesangat tips yang nk dikongsikan dengan korang semua...Tapi elok satu2 satu la kn?

Ok..Hari ni aku nak kongsi dengan korang satu cara..macam mn nak buat korang rasa kenyang walaupun korang hanya makan dalam kuantiti yg sedikit. Dengan cara ni...secara automatiknya, korang akan dapat kurangkan kalori yang korang amik sehari-hari.



TIPS YANG SANGAT BERGUNA..


1.Beri tumpuan kepada makanan dan menikmati sebaiknya.
2.Makanlah perlahan- lahan dan jangan tergesa-gesa. Maukkan makanan seterusnya ke dalam mulut apabila mulut sudah kosong.
3.Gunakan pinggan bersaiz kecil atau sederhana untuk makan.
4.Letakkan makanan sesuai dengan keperluan anda di atas pinggan, jangan tambah lagi.

Mungkin korang akan pandang ambil sambil lewa pasal benda ni..tp pada sesiapa yang betul2 mangambil berat pasal pemakanan sihat dan ingin berdiet..tips n mmg sangat2 berguna.



SELAMAT MENCUBA...

2 comments:

  1. great info! sgt2 betul..hehe I follow u.. check out my blog. It's on health.. =)
    http://discoverabouthealth.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. THANKS aeshcame...nnti baca lg tips i yg lain. ada resipi jugak...i will folow u back..happy reading..

    ReplyDelete