A VERY WARM WELCOME TO EVERYBODY WHO IS DROP BY

http://usahacarahalal.blogspot.com/

NUFFNANG

Sunday 3 April 2011

RENDANG ALA KAMPUNG


Assalamualaikum..ha, kena dengan nama resipi aku kali ni, hari ni aku nk cite psl kg aku. Aku ank jati klntn tinggal kt pinggir Kota bharu. Aku mmg suke duk d Kwasan kg aku, sbb bagi aku aman and sentosa. Jauh dari kesibukan kota. Aku mmg x suke crowded and concrete jungle ni. Aku suke natural jungle. Aku rs kebersihan alam seitar sngt la penting. Stiap orang perlu ada rasa tanggung jwb terhadap dunia kita ni. Dah bnyk Bumi ni menanggung siksa, ape kata kalo kt tolong ringnkn siksaan Bumi ni. Eh aku ni banyk membebel la plk. So ari ni ape kata korang cuci mata dgn gmbr keindahan kg aku. syok tau duk cni..

Kalo korang tngk kn ada bnyk pokok nyor (boleh jd usahawan nyor ni=)..ada tali air. Mmg syok la..ada pokok buah2 jgk tau, tp korang x nmpk ah..xpe nnti aku tunjuk lain kali yer. Time musim buah best, nk mkn buah ape petik jer dpn umh. Dh mcm kebun pn. Udara nyaman segar. X la panas sngt sbb ada bnyk pokok. Oksigen pn cukup. hehe..


OK..SEKARANG TIBA MASA AKU NK CITER RESIPI RENDANG PULAK.

Ok rendang ni simlpe jer nk buat, main campak2 jer...Tp kalo salah resipi..ttp x menjadik kn. Resipi ni simple jer. Aku amik kt tenet than aku renovate lah ckt. Mmg sadap...Tp xtau ah boleh lawan Chef Wan punyer rendang ke tak..he =)

BAHAN-BAHAN

1. 1kilo dging lembu
2. 1/2 cawan kerisik
3. 1 Biji kelapa (ambil santannya)
4. Garam dan gula melaka (secukup rasa)

Bahan kisar
5. 15 biji bwg merah saiz sederhana
6. 5 ulas bawang putih
7. 5 batang serai
8. 1 inci halia
9. 1 inci lengkuas
10. 2 inci kunyit hidup
11. 15-20 cili kering (kalo nk pedas tambah la lg)

Bahan mayang
12. 3 helai daun limau purut
13. 1 helai daun kunyit

CARA-CARA

1. Tumiskan bahan yang dikisar sehingga naik bau dan pecah minyak. Biar btl2 masak tauuu..
2. Masukkan dging dan biarkan sekejap(2 minit). Masukkan setengah santan . Simpan lg setengah. Kacau sebati.
3. Masak la sampai dging empuk. Kalo x empuk, masukkan setengah lg santan. agak2 sampai dging tu empuk.
4. Bila dging dh lembut, boleh lah masukkan air asam jawa, garam dam gula melaka. Ikut selera sendiri. Jgn terlebih masin sudah.
5. Masak lagi sekejap, pastu boleh la masukkan kerisik. Kacau betul2 sampai sebati.
6. Akhir sekali boleh la dimasukkan daun2 yg dimayang tadi. Biarkan sekejap supaya kuah menjadi pekat. Then siap la...

Cara membuat kerisik

Goreng nyor yg dimesin atas kuali tanpa minyak, lepas dah masak dan garing
( keperang perangan) boleh la angkat. Lepas tu, di tumbuk sehingga lumat.


Ni la gambar kerisik yg telah siap. Tumbuk biar smpai pecah minyak tau...



Ni la hasil masakan aku kali ni...Mmg sedap. sape2 nk buat pn boleh.

















1 comment:

  1. sape2 yg dari kota bharu, nk buat tempahan pn boleh..nnti email sy farhana_5378@yahoo.com

    ReplyDelete